جواب سوالات فارسی چهارم درس هشتم صفحه هفتادوچهار 74

فارسی چهارم ، صفحه ی ۷۴

درس آزاد: 

حکیم ابوالقاسم فردوسی

ابوالقاسم فردوسی طوسی ، شاعر قرن پنجم هجری و سراینده ی اثر جاویدان شاهنامه است. اورا بزرگ ترین شاعر حماسه سرای ایرانی می دانند و به وی لقب “حکیم سخن” و”حکیم طوس” داده اند.

کودکی وجوانی فردوسی در عصر سامانیان سپری شد.وی درابتدا دهقان و دهقان زاده بود در آن زمان دهقانان طبقه ای از زمین داران بودند که جایگاه مالی واجتماعی خوبی داشتند و به رسوم و سنت های نیاکانی خود عشق می ورزیدند و فرزندان خود را با آداب و رسوم ایرانی پرورش می دادند درواقع آنان نگهبانان سنت ها وفرهنگ ملی ایرانی بودند. دین او اسلام و مذهب او شیعه بود.فردوسی در شاهنامه ،فرهنگ ایران پیش از اسلام را با فرهنگ ایران پس از اسلام پیوند داده است. وی شیفته ی ایران وفرهنگ ایرانی وزبان پارسی بود و تمام عمر خود را برای حفظ این فرهنگ وهویت ملی وقف کرد.اشعار او با فرهنگ و آیین های باستانی ایران ترکیب شده است.فردوسی عقل و خرد را سرچشمه ی تمام خوبی ها می دانست و معتقد بود انسان با عقل خود میتواند خوبی ها وبدی ها را بشناسد وازین راه به خوشبختی در هردو جهان برسد.برای تاکید براهمیت عقل وخرد ، فردوسی شاهنامه را با بیت زیر آغاز کرده است:

به نام خداوند جان و خرد       کزین برتراندیشه برنگذرد

فردوسی واثرجاودانش یعنی شاهنامه که امروزه به اکثر زبان های دنیا ترجمه شده است ، از سرمایه های ملی ما ایرانیان است که باید در حفظ و یادگیری آن کوشا باشیم .

او همه ی عمر و سرمایه ی زندگی خویش را وقف نوشتن شاهنامه کرد تا جاییکه در اواخر عمر به سختی روزگار می گذرانید.نتیجه ی تمام این زحمات اکنون یک اثر ماندگار است که بین جهانیان به عنوان منبعی برای فرهنگ و تمدن اصیل ایرانی شناخته می شود .

آرامگاه این شاعر بزرگ ایرانی اکنون درطوس واقع دراستان خراسان می باشد.

حتما ببینید

متاسفانه این درس موجود نمی باشد.. متاسفانه این درس موجود نمی باشد.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!